YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

香月美菜

Mina Katsuki “From one stroke”

会期:2023年 3月11日(土)- 4月22日(土)
会場:Yumiko Chiba Associates
〒160-0032 東京都港区六本木6-4-1 六本木ヒルズ ハリウッドビューティープラザ 3F
営業時間: 12:00-19:00 定休日: 日、月、祝日

*3月11日(土) 18:00-20:00にオープニングレセプションを行います。

Yumiko Chiba Associatesでは、若手の抽象画家・香月美菜の個展を開催します。香月は、キャンバスの上に載せた大量の青い絵の具を、自ら考案した細い板に刷毛をつけた器具を使い、一筆描き(one stroke)で引き延ばすという方法による絵画を一貫して追求してきました。

キャンバスに絵具を配置するための繊細かつ入念な準備過程を経て、そこにひとつの行為を加え成立する香月の絵画は、絵具やキャンバスという物質に対峙するため、自らの身体や精神と向き合い、呼吸を整え制作することを重視し描かれます。完成された絵画は、絵具の塊とたった一つの行為から完成される抽象絵画でありながら、深い海の底に届けられた幻光を見るような瞑想性と光輝をたたえています。すべて新作から構成される本展では、香月のキャリアでは最大規模となる4メートルの大作も出品されます。

抽象絵画の新たな地平を切り拓く香月美菜の新作個展をぜひご高覧ください。

■アーティストステートメント

私の作品は絵具を見るための絵画だ。
絵具の存在を表現するために一筆書き(one stroke)で完成させる、自分の感情の表現や描く行為を最小限に抑えた方法で制作している。目の前に広がる山のような大量の絵具を一筆で引き延ばすときに、私は絵具を制御しようするが絵具はまるで生きているかの様にそれに反発してくる。絵具は白いキャンバス上では何ものにでもなれる自由な存在で、私にとってそれはとても不明瞭なものだ。そのような不明瞭なものとのぶつかり合いを何百回も繰り返していく中で、その瞬間の季節、温度、光などが、私の身体を通り痕跡として絵具に現れることに気がついた。日々の中にあるものに身体と絵具を通して触れること、そしてこれを繰り返していくことが私にとって大切だ。何故なら日々の積み重ねという人生の中で各々の道を極め真理に辿り着いた先人達が見た景色を私も見たいからだ。今日も私は身体を整え、絵具と対峙していく。
香月美菜

■関連情報

六本木アルスクーリア トークイベント Vol.4
『「絵具を見るための絵画」を見るという経験──香月美菜の作品における身体性と精神性』

Yumiko Chiba Associatesでは、これまでも2011年より「批評をアーカイヴする」というコンセプトのもと編纂された研究冊子『クリティカル・アーカイヴ』をはじめとする、一連の出版物の刊行を継続するなど、芸術をめぐる知的かつ批評的な議論の普及に努めてきました。
このたび、これまでギャラリー活動とは別に行ってきた活動を広め、その意義を深めていくために、ハリウッドビューティーグループのご協力を得て、「六本木アルスクーリア(Roppongi ArsCuria)」をギャラリーのあるハリウッドビューティプラザ内のスペースを活用し始動することになりました。
本活動では、批評家や研究者、キュレーターらによる連続講座やシンポジウム、アーティストによるトークイベントなどを開催するほか、芸術・美術分野以外の専門家や研究者の方々を招き、幅広い問題を議論するプログラムを実施いたします。
第4回目となる今回は、Yumiko Chiba Associatesにて開催の香月美菜「From one stroke」展のトークイベントを文化研究者、山本浩貴さんをお招きして行います。
自身のアーティスト・ステートメントのなかで、香月美菜は「私の作品は絵具を見るための絵画だ」と語ります。
本トークでは、この言葉を導きの糸として文化研究者の山本浩貴が香月の芸術実践に迫り、そのなかで香月の絵画作品における身体性と精神性のあり方を明らかにし、作家の今後の展開についても対話を試みる内容となります。
是非ご参加くださいませ。

登壇者:香月美菜 x 山本浩貴(文化研究者) *事前申込制
日時:2023年4月1日(土)17:30-18:30(受付開始 17:15-)
会場:Yumiko Chiba Associates
定員:20名
参加費:無料
協賛:ハリウッドビューティーグループ
【お申し込み方法】
下記の予約サイトよりお申し込みください。
※定員(20名)になり次第、受付を終了いたします。
ご予約はこちら>>

キャンセルされる場合は前日3月31日(金)までにevent@ycassociates.co.jpまでご連絡下さい。

登壇者プロフィール
山本浩貴 (やまもとひろき)
文化研究者、アーティスト。1986年千葉県生まれ。一橋大学社会学部卒業後、ロンドン芸術大学にて修士号・博士号取得。2013~2018年、ロンドン芸術大学トランスナショナルアート研究センター博士研究員。韓国・光州のアジアカルチャーセンター研究員、香港理工大学ポストドクトラルフェロー、東京藝術大学大学院国際芸術創造研究科助教を経て、2021年より金沢美術工芸大学美術工芸学部美術科芸術学専攻講師。単著に『現代美術史 欧米、日本、トランスナショナル』(中央公論新社、2019年)、『ポスト人新世の芸術』(美術出版社、2022年)、共著に『トランスナショナルなアジアにおけるメディアと文化 発散と収束』(ラトガース大学出版、2020年)、『レイシズムを考える』(共和国、2021年)、『東アジアのソーシャリー・エンゲージド・パブリック・アート 活動する空間、場所、コミュニティ』(ベーノン・プレス、2022年)、『新しいエコロジーとアート まごつき期」としての人新世』など。

プレスリリース(和)

-----

Saturday, March 11 - Saturday, April 22, 2023
Venue: Yumiko Chiba Associates

ROPPONGI HILLS Hollywood Beauty Plaza 3rd Floor,6-4-1 Roppongi, Minato-ku, Tokyo 106-0032, Japan
Gallery Hours: 12:00 - 19:00 (Closed on Sundays, Mondays, and national holidays)
* An opening reception will be held on Saturday 11 March.18:00-20:00

Talk Event:“Roppongi ArsCuria” Talk Event Vol.4
“The Experience of Looking at "Painting to Look at Paints" - Physical and Spiritual in the Works of Mina Katsuki”
Speakers: Mina Katsuki , Hiroki Yamamoto (cultural researcher)
Date: Saturday, April 1, 2023, 17:30-18:30 (doors open at 17:15)
Venue: Yumiko Chiba Associates (Hollywood Beauty Plaza 3rd Floor)

Yumiko Chiba Associates is delighted to present an exhibition devoted to work by promising young abstract painter Mina Katsuki. Katsuki’s distinctive technique involves taking an implement of her own design consisting of a narrow board with bristles attached, and using it to draw out single strokes of blue pigment from a large quantity deposited on the canvas.

The product of delicate, painstaking preparations to arrange paint on canvas, followed by a single action, her paintings emerge from an emphasis on confronting the substance of pigment and canvas by engaging with her own physical self and spirit, regulating her breathing as she works.Though the completed paintings are abstract images accomplished with a large dollop of paint and a single act, they brim with a luminous, meditative quality akin to the sight of a mystical light descending to the depths of a fathomless ocean. This exhibition composed entirely of new work will also include a painting of epic proportions—four meters in length—making it Katsuki’s largest to date.

Don’t miss these new offerings from Mina Katsuki, an artist blazing new trails in abstract painting.

[Artist Statement]
My paintings are artwork for looking at paint.
In order to present the paint's existence, I adopt a method of finishing in "one stroke", minimising expressing my emotions or the act of depicting during production. At the moment of stretching out the mountainous amount of paint in front of me, I try to put the paint under my control, but the paint retaliates as if to be alive. Paints have all the freedom to become anything upon the white canvas, and to me that is extremely inarticulate. Through competing with something so inarticulate hundreds and hundreds of times, I realised that the seasons, the temperature, or the light of the moment, all travel through my body and appear as traces in the paint. To touch on the things inside daily life through the body and through paint, and to continue doing so is important to me. Because I too, want to see the landscape that those before us saw, each mastering their own paths and reaching their truth in life, that was built day by bay. Today like every other, I will ground my body and confront paint.
(Mina Katsuki)

[Related Information]
Talk Event
“Roppongi ArsCuria” Talk Event Vol.4
‘The Experience of Looking at "Painting to Look at Paints" - Physical and Spiritual in the Works of Mina Katsuki’
Speakers: Mina Katsuki , Hiroki Yamamoto (cultural researcher)
Date: Saturday, April 1, 2023, 15:30-18:30 (doors open at 17:15)

Venue: ROPPONGI HILLS Hollywood Beauty Plaza 3rd Floor, Tokyo (ROPPONGI HILLS Hollywood Beauty Plaza 3rd Floor, 6-4-1 Roppongi, Minato-ku, Tokyo 106-0032, Japan)
*in Japanese language only

Guest Speakers’ Profile
Hiroki Yamamoto
Kataoka Mami joined the Mori Art Museum in 2003, taking on the role of Director in 2020. Beyond Tokyo, Kataoka has held positions at the Hayward Gallery in London, where from 2007 to 2009 she was the institution’s first International Curator; she has also acted as Co-Artistic Director for the 9th Gwangju Biennale (2012), Artistic Director for the 21st Biennale of Sydney (2018) and Artistic Director for the Aichi Triennale 2022. Kataoka served as a Board Member of CIMAM [International Committee for Museums and Collections of Modern Art] (2014-) and the President of CIMAM (2020-2022).

Press Release (EN)