YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

高松次郎 「ソル・ルウィット | 高松次郎 Line for Earth Project」

The Estate of Jiro Takamatsu “Sol LeWitt | Jiro Takamatsu Line for Earth Project”

ソル・ルウィット | 高松次郎
Line for Earth Project

2023年9月30日(土)- 11月11日(土)
会場:Yumiko Chiba Associates
東京都港区六本木6-4-1 六本木ヒルズ ハリウッドビューティープラザ 3F
営業時間: 12:00-19:00 定休日: 日、月、祝日

このたび、Yumiko Chiba Associatesでは、ソル・ルウィットと高松次郎の二人展を開催します。
ルウィットは1967年に「コンセプチュアル・アートについての断章」と題されたテクストを発表し、60年代後半当時の新たな動向を、「コンセプチュアル・アート」と命名しました。
同じ時期に、日本で活動していた高松次郎も、概念や思考を重視する主知主義的な傾向の作品を制作していました。高松の実践を踏まえれば、コンセプチュアル・アートはアメリカ国内に限られた動向ではなく、世界同時多発的なものであったことがわかります。
ルウィットと高松は、芸術が個人の「表現」であるという態度を採用せず、立方体、線、遠近法といった、知覚や芸術を成立させる論理、構造、システムそれ自体を取り出し扱うことで、知覚や芸術がいかに成立するのかを問う作業に従事しました。
また、彼らは特定のルールが生み出す表象のバリエーションを、方やその有限性(ルウィット)、方やその無限性(高松)の可視化によって示すという行為を、互いに意識しないままに行っていたことによっても共通しています。
両者にとって、思考を展開する媒体としてのドローイングは、じっさいに制作された立体作品などと同等に重要な手段でした。本展では、ルウィットと高松のキューヴ(立方体)を素材とした彫刻作品だけではなく、その思考の軌跡をたどるための重要な手がかりとなるドローイングも併せて展示します。
本展は、主に1960年代後半から70年代にかけて制作された作品で構成されます。本展が、同時代における両者の仕事の併行性をたどる機会となれば幸いです。ぜひご高覧ください。

プレスリリース
詳細はプレスリリースをご覧ください。 Press release

----

Sol LeWitt | Jiro Takamatsu
Line for Earth Project

Saturday, September 30 - Saturday, November 11, 2023
Venue: Yumiko Chiba Associates
ROPPONGI HILLS Hollywood Beauty Plaza 3rd Floor,6-4-1 Roppongi, Minato-ku, Tokyo 106-0032, Japan
Gallery Hours: 12:00 - 19:00 (Closed on Sundays, Mondays, and national holidays)

Yumiko Chiba Associates is excited to announce an exhibition of work by Sol LeWitt and Jiro Takamatsu.
In 1967 LeWitt published the essay “Paragraphs on Conceptual Art” in which he coined the term “conceptual art” for a new trend emerging among artists in the late 1960s.
In Japan during the same period, Jiro Takamatsu was making works of an intellectualist bent with an emphasis on thoughts and concepts. Takamatsu’s output at this time demonstrates that conceptual art was not solely an American phenomenon, but one that occurred simultaneously around the world.
Rather than taking the attitude that art is expression by the individual, by extracting and addressing the very logic, structures and systems that make up things like perception and art, such as cubes, lines and perspective, LeWitt and Takamatsu set out to interrogate how things like perception and art come to be.
Each equally unaware of the other, the pair separately undertook actions that showed the variations in representation generated by specific rules, by giving visual form on the one hand, to the limitations (LeWitt) of those variations, and on the other, to their limitlessness (Takamatsu).
For both artists, drawing as a medium for developing thoughts was just as important a means of visualizing concepts as the actual three-dimensional and other works they produced. This exhibition presents not only LeWitt and Takamatsu’s sculptural works made from cubes, but alongside, drawings that offer vital clues to how the thinking behind these works unfolded.
Line for Earth Project will focus primarily on work by LeWitt and Takamatsu from the second half of the 1960s to the early ’70s, in what is certain to be an unmissable opportunity to trace the parallel evolution of these conceptual art contemporaries.

For more detailed information, please read Press release