YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

金氏徹平

Teppei Kaneuji “金氏徹平 個展 『POOOPOPOO』”

金氏徹平 個展|Teppei Kaneuji
『POOOPOPOO』

■2023年1月19日(木)~ 2023年2月25日(土)
*1月28日(土)18:00-20:00にオープニングレセプションを行います。

展覧会初日ではありませんのでご注意ください。

会場:Yumiko Chiba Associates
〒106-0032 東京都港区六本木 6-4-1
六本木ヒルズ ハリウッドビューティープラザ 3F

■Talk Event
金氏徹平 x 片岡真実(森美術館館長)
2023年2月9日(木)18:00-19:30 (受付開始 17:45-)

会場:ハリウッドビューティープラザ 4F (東京都港区六本木 6-4-1 六本木ヒルズ)
定員:30 名*事前登録予約制
参加費:無料
協賛:ハリウッドビューティープラザ

【お申し込み方法】
下記の予約サイトからお申し込みください。 ※定員(30 名)になり次第、受付を終了いたします。
https://www.hollywood-jp-online.com/view/item/000000001081

※キャンセルされる場合は前日 2 月 8 日(水)までに event@ycassociates.co.jp までご連絡下さい。

Teppei Kaneuji x Mami Kataoka (Director, Mori Art Museum)
Thursday, February 9, 2023

- - -

Yumiko Chiba Associatesでは、金氏徹平の新作個展を開催します。金氏は、多種多様なイメージやオブジェクトを複雑にコラージュし、多重レイヤー化した彫刻やインスタレーションなどを制作してきました。

2011年以降は、それぞれのシリーズで実施してきたコンセプト、造形システム、作品空間を拡張するように、演劇の舞台美術も積極的に手がけています。2019年には、ロームシアター京都においてチェルフィッチュとともに舞台「消しゴム山」を手がけ、翌2020年には、その美術館バージョンである「消しゴム森」を金沢21世紀美術館で協働で制作しました。

このように近年の金氏の活動は、美術館やギャラリーといった空間を超え、大きな空間のなかで縦横無尽に鑑賞者を巻き込んでいく展開を見せています。久しぶりの東京での個展となる今展では、制作のスタート地点である小さな空間を再認識しつつ、近年の活動をさらに絵画空間へと拡張・展開する、新作シリーズ「POOOPOPOO」を発表します。

今回の新作シリーズは、凹凸や厚みのある物質にプリントする印刷技術を使って制作された、物質とイメージ、立体性と平滑性などが絡まり合う、複雑な層構造からなる作品です。その空間では、絵具や写真といった素材、雑多なイメージ、異物やフィクションまでもが流れ込み、交錯しています。それは、絵画をマテリアルとして捉えることで、レリーフ的でかつ彫刻的な空間性、物質性をもって鑑賞者の身体を包囲する、視覚的な状況=環境としての絵画といえるかもしれません。

金氏の活動の新たな展開となる本展をぜひご高覧ください。

■アーティストステートメント

タイトルのpとoの羅列は途中までは正確に作品の制作プロセスの順番を追っているが、途中からは無意味なフィクションです。
photo、on、phenomenon、oil、paint、of、picture、object、panel、over、pour、or、print、opposite、planet、optimize、paper、、、
液体としての写真、絵。"oil on photo" 、"写真の写真"から"photo on oil"、"絵の写真の絵の写真”。
これらの作品は絵画ではなく、コラージュによって空間を作り出す彫刻だと考えています。
一時的な単位、空間、歴史、集団、価値、を作り、それがまたバラバラになったり、別の何かに変化していく。
閉じた一つとして見えていたものを、解体し、それ自体をマテリアルとして見て、それらの層の中に空間を作ることで異物やフィクションが紛れ込む余地を作っています。

■関連情報

【トークイベント】
金氏徹平 x 片岡真実(森美術館館長) *事前申込制
日時:2023年2月9日(木)18:00-19:30 (受付開始 17:45-)
会場:ハリウッドビューティープラザ 4F (東京都港区六本木 6-4-1 六本木ヒルズ)
定員:30 名*事前登録予約制
参加費:無料
協賛:ハリウッドビューティープラザ

【お申し込み方法】
下記の予約サイトからお申し込みください。 ※定員(30 名)になり次第、受付を終了いたします。
https://www.hollywood-jp-online.com/view/item/000000001081

※キャンセルされる場合は前日2月8日(水)までに event@ycassociates.co.jp までご連絡下さい。

登壇者プロフィール

片岡真実 (森美術館 館長)
ニッセイ基礎研究所都市開発部、東京オペラシティアートギャラリー・チーフキュレーターを経て、2003年より森美術館。2020年より現職。2007~2009年はヘイワード・ギャラリー(ロンドン)にて、インターナショナル・キュレーターを兼務。第9回光州ビエンナーレ共同芸術監督(2012年)、第21回シドニー・ビエンナーレ芸術監督(2018年)、国際芸術祭「あいち2022」芸術監督。CIMAM(国際美術館会議)では2014年から理事を務め、2020~2022年会長。

プレスリリース(和)

-----

Teppei Kaneuji "POOOPOPOO"
Thursday, January 19 - Saturday, February 25, 2023
ROPPONGI HILLS Hollywood Beauty Plaza 3rd Floor,  
6-4-1 Roppongi, Minato-ku, Tokyo
106-0032 Japan
Gallery Hours: 12:00-19:00
Closed on Sundays, Mondays, and national holidays

Yumiko Chiba Associates is delighted to announce a new exhibition by Teppei Kaneuji, an artist who assembles complex collages of multifarious images and objects to fashion multilayered sculptures and installations.

Since 2011 he has also actively pursued work in theater stage design, in an effort to expand on the concepts, systems of modeling, and spatial qualities of his different series. In 2019 he joined with theater company chelfitsch to present Eraser Mountain at the ROHM Theatre Kyoto, and in 2020 collaborated with the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa in the production of a museum version, Eraser Forest.

In recent years Kaneuji’s practice has thus moved beyond the confines of museum and gallery to involve audiences in all kinds of ways, in larger spaces. This first solo outing in Tokyo by the artist for some time revisits the small spaces that served as the starting point for his art-making, while also presenting the new series “POOOPOPOO,” which expands his recent endeavors even further, progressing them into the painterly space.

Printed on thick or uneven materials, the new works here are of complex stratified construction, entwining matter and image, solid and smooth. Flowing into these spaces and mingling there are materials such as paints and photos, plus miscellaneous images, foreign objects and even fiction, forming what could be described as painting as a visual state or environment physically encircling the viewer with a sculptural, relief-like spatiality and substance, by interpreting painting as material.

We invite you to experience this exciting new development in the art of Teppei Kaneuji.

[Artist Statement]
The row of “p”s and “o”s in the title start off correctly tracing the steps to make a work, then halfway through, turn into meaningless fiction.
Photo, on, phenomenon, oil, paint, of, picture, object, panel, over, pour, or, print, opposite, planet, optimize, paper...
Photo, picture as liquid. From “oil on photo” and “photo of photo” to “photo on oil” and “photo of picture of photo of picture.”
I think of these works not as paintings but sculptures that craft spaces from collage.
Forming temporary units, spaces, histories, groups, values that then scatter and change into other things.
I take what appeared to be a single, closed thing, dismantle it, and seeing the thing itself as material make spaces within its layers to create room for foreign objects and fiction to insinuate themselves.
(Teppei Kaneuji)

Press Release (EN)