YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

冨井大裕

Motohiro Tomii “線を重ねる”

線を重ねる
会期:2021年11月20日(土)-2022年1月15日(土)
*2021年12月26日(日)- 2022年1月10日(月)の期間、展覧会は開催しておりません。
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
〒160-0023 東京都新宿区西新宿4-32-6 パークグレース新宿#206
営業時間:12:00-18:00 定休日:日、月、祝日
*オープニングレセプションは開催いたしません。
*弊廊ウェブサイトを随時更新して参りますので、ご確認の上ご来廊くださいますよう、お願い申し上げます。

トークイベント:「彫刻と服は重なるか」*事前申込制
登壇者:冨井大裕×島瀬敬章(tac:tacデザイナー)×島村幸大太(tac:tacパタンナー)×林卓行(美術批評および現代芸術論)
日時:2021年12月3日(金)18:30-20:00
会場:MORETHAN BANQUET / THE KNOT TOKYO Shinjuku 2F(東京都新宿区西新宿4-31-1)

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【ご来廊時のご協力につきまして】
*発熱、頭痛、咳、呼吸困難、倦怠感、嗅覚味覚異常など体調のすぐれないお客様はご来廊をお控えいただくようお願い致します。
*マスクのご着用をお願い致します。またご来廊時には入口にて手指のアルコール消毒と、非接触型体温計による検温にご協力いただくようお願いしております。
*万が一関係者などから新型コロナウイルス感染症の発症があった場合、連絡を差し上げられるよう、ご連絡先の記入をお願い致します。
*大人数でのご来廊はなるべくお控えください。
*混雑が発生した場合は、入場制限をすることがございますのでご了承ください。
ギャラリーでの換気のため、常時ドアと窓を開放しております。スタッフは毎日必ず検温を含む健康チェックを行い、手洗い、消毒液による殺菌をこまめに行なっております。予防対策として、マスクを着用し、ご対応させていただく場合がございます。
*弊廊ウェブサイトを随時更新してまいりますので、ご確認の上ご来廊くださいますようお願い申し上げます。
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2021年11月20日(土)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku にて、冨井大裕の個展「線を重ねる」を開催いたします。

美術家・冨井大裕の新作個展を開催いたします。冨井は、主に既製品や日用品に最小限の手を加えた明解な構成手法からなる作品を通じて、彫刻の新たな可能性を探ってきました。
今回は、2018年にvoid +で発表した、ファッションブランド「tac:tac」のデザイナーが引いた服のパターン、型紙を元に作られた彫刻作品をさらに展開したものになります。冨井は、今回の新作で、既製品などの物体を用いるのではなく、あくまで他者が引いたパターンに「線を重ねる」ことによって彫刻を展開します。それは、二次元の平面上に展開されるパターンと呼ばれる「線」を引くことから服という三次元の立体を立ち上げていく衣服のデザインと、彫刻という立体が重なり合う(あるいは重ならない)地点を考えることであると同時に、「線を引くこと」を通じて、二次元の絵画と三次元の彫刻との関係を問い直すものであると言えるかもしれません。同時に、衣服と彫刻との交差は、両者が共通して、人体に強く拘束された表現であることも示唆しています。結果として、冨井の彫刻の「線を重ねる」行為は、衣服、彫刻、絵画、あるいは平面と立体とのあいだに、文字通り線を重ね、引き直す試みになると言えるでしょう。冨井大裕の新作個展を、ぜひご高覧ください。

アーティストステートメント

「線を重ねる」

2018年に「線を借りる」という展覧会を開催した。本展はその続編である。元々は、樹木をスケッチする=写すということをきっかけに、在るものをその状態のまま別の在り方に移すことを夢想したのがはじまりであった。【写す=在り方を受け入れる】と【移す=別の在り方を探る】を同時に保持する。それまでのものを置き去りにするのではなく、可能態として等しく残す。その実験、思考の方法として造形をする。そんなことを考える中でファッションブランド「tac:tac」のデザイナー島瀬さん、パタンナー島村さんと出会った。

2018年の展示では一枚のコートのパターン=線を借りて、縮尺も自由にその線を彫刻に「移した」。成果はあったと自画自賛をしつつもひっかかるものがある。そこで、本展を企画した。やることは基本的に変わらないが以下の様に変えている。変えたことを示すのではなく、作品から見えてくるものを変える。

服のパターンによる彫刻。ファッションブランド「tac:tac」の2021年秋冬コレクションのパターンから腕部、胴部、脚部を抜き出し、20㎜厚のアクリル板に切り出して垂直に組み合わせる。作品は、上から腕部ー胴部ー脚部の組み合わせによるものとその逆の順番(逆立ち状態)による組み合わせの2点。アクリル板の染色実験も兼ねている(前回で成功した青に加え、今回は緑を検討中)。塗装ではなく染める。

彫刻(人体塑像)の制作で使われる「アングル」と呼ばれる器具(粘土の像を立たせる為の支持具)を作品の一部として見せる。自立しない、何かに支持される事実を作品に含める。

パターンのサイズは原寸を採用する。選定は上記のプランを伝えた上で「tac:tac」の二人に選んでもらった。「tac:tac」と私、互いの想像のズレから像を仕立てる。統合でもどちらかに寄せるのでもない。まとまらないものに形を与える。

本展のタイトルは「線を重ねる」とした。発端となる線=パターンを服の側から拝借することは変わらないが、その線を彫刻の側に移すのではなくその手前に止めたい。パターン=線に宿る思考に別の思考を重ねる。重なるものと重ならないものを見たい。その上で、重ならないものを積極的に面白がれるか。

冨井 大裕

プレスリリース(和)

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Motohiro Tomii "Superimposed lines"
Saturday, November 20, 2021 - Saturday, January 15, 2022
*The exhibition will be closed from Sunday, December 26, 2021 to Monday, January 10, 2022.
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
Gallery Hours: 12:00 - 18:00
Closed on Sundays, Mondays, and national holidays
*Opening reception will not be held.

Special Talk “Do sculpture and clothing overlap?” *Booking required
Speakers: Motohiro Tomii, Takaaki Shimase (tac:tac designer), Kota Shimamura (tac:tac patternmaker), Takayuki Hayashi (art criticism and contemporary art theory)
*in Japanese language only
Date: Friday, December 20, 2021, 18:30-20:00 (doors open at 18:15)
Venue: MORETHAN BANQUET, THE KNOT TOKYO Shinjuku (4-31-1 Nishi Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo)

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[Request prior to admission]
*We would like to ask visitors to refrain from visiting the gallery if visitors have symptoms such as a fever, headache, cough, shortness of breath or difficulty breathing, fatigue, loss of taste or smell.
*We request visitors to wear masks. Visitors are also asked to sanitize hands, and non-contact temperature readings upon visiting will be taken before entering the gallery.
*Visitors contact information will be asked as part of contact-tracing measures.
*We kindly ask visitors not to visit in a large group.
*Limited numbers of visitors will be allowed at one time to avoid crowdedness.
The door and window will be left open for ventilation.
Our staff practice routine cleaning of frequently touched surfaces as well as daily health check and staff may wear masks.
*Opening hours may be subject to change. Please check our website in advance before planning your visit.
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Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is delighted to present a solo exhibition of Motohiro Tomii "Superimposed lines" opening on Saturday, November 20.

Yumiko Chiba Associates is delighted to present an exhibition of new work by artist Motohiro Tomii, who explores the potential of sculpture through works crafted predominantly from readymade products and household wares, with the minimum of intervention, and employing clearly-articulated compositional techniques.
This exhibition represents a further development on the sculptural works based on garment patterns drawn by designers from the fashion label tac:tac and presented by Tomii at void+ in 2018. In this new work, rather than using readymade or other objects, Tomii creates sculptures solely by superimposing his own lines, so to speak, on patterns drawn by others, in a contemplation of the point at which clothing design, in which drawing "lines" on a two-dimensional plane, otherwise known as a pattern, gives rise to the three-dimensional form of a garment; and sculpture as solid, overlap (or not), and simultaneously an interrogation through the "drawing of lines" of the relationship between two-dimensional painting and three-dimensional sculpture. At the same time the intersection of clothing and sculpture also suggests that both are forms of expression powerfully constrained by the human body. Consequently, Tomii's act of "superimposing lines" in sculpture serves as an attempt to literally draw over and redraw the lines between clothing, sculpture, and painting, or between plane and solid, in a novel exploration of sculpture that is certain to intrigue.

Artist Statement

Superimposed lines

In 2018, I staged a show with the title "Borrowed lines," and this exhibition is a sequel to that one. It originally began when I was sketching/copying a tree, and had a vision of transferring an existing thing to another way of being, but in the same state; simultaneously preserving "copy = receive a way of being" and "transfer = explore a different way of being." Meaning not to leave behind what was hitherto there, but retain it on an equal basis, as a potential state. The idea has been to fashion something as a method of conducting that experiment, of contemplation. While pondering how to go about this, I met Takaaki Shimase and Kota Shimamura, designer and patterner respectively for fashion label tac:tac.

For the 2018 show I borrowed a coat pattern/lines, and "transferred" those lines to a sculpture, scaling the pattern pieces to suit. Though by my own reckoning this was successful to a degree, something seemed not quite right, which is why I planned this latest exhibition. Basically, I employ the same approach, except where described below. The aim is not to show what I have changed, but to change what comes into sight from the work.

To make a sculpture using sewing patterns I will extract an arm, torso and leg from patterns used in the 2021 autumn/winter collection of fashion label tac:tac, cut these from 20mm acrylic, and assemble them one on top of another. The work consists of two pieces: a combination of arm - torso - leg from the top down, and one in reverse order (ie upside down). The work also involves experimenting with dyeing sheet acrylic (I am currently exploring green, in addition to blue, which was successful last time). Dye, that is, not paint.

An implement known as an armature stand, a support for standing clay pieces used in sculpture (modeling human figures) is also presented as part of the work, thus encompassing the fact that the work cannot stand by itself, but is supported by something.

For the pattern size I will employ the actual size, having the pair from tac:tac choose a pattern after explaining to them the plan above. An image will thus be fashioned from the disjoint between the imaginings of tac:tac, and my own, integrating them while not leaning any more toward one than the other, thus giving shape to something that does not come together of its own accord.

I chose "Superimposed lines" for the title of this exhibition. The borrowing of the source lines/pattern from clothing is the same, but this time rather than transferring those lines to the side of sculpture, I would like to stop them just this side of it. The idea is to superimpose other thoughts on the thoughts harbored by the pattern/lines, to see what overlaps, and what does not. Having done so, the question is, can one actively find interest in that which does not?

Motohiro Tomii

Press release(EN)