YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

Gegenüberstellung / confrontation

“Gegenüberstellung / confrontation”

渡辺えつこ x 母袋俊也 「Gegenüberstellung / confrontation 対置」

会期:2021年3月6日(土)- 4月10日(土)
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
〒160-0023 東京都新宿区西新宿4-32-6 パークグレース新宿#206
営業時間:12:00-18:00 定休日:日、月、祝日
TEL: 03-6276-6731
*オープニングレセプションは開催いたしません。
*弊廊ウェブサイトを随時更新して参りますので、ご確認の上ご来廊くださいますよう、お願い申し上げます。

【ご来廊時のご協力につきまして】
*発熱、頭痛、咳、呼吸困難、倦怠感、嗅覚味覚異常など体調のすぐれないお客様はご来廊をお控えいただくようお願い致します。
*マスクのご着用をお願い致します。またご来廊時には入口にて手指のアルコール消毒と、非接触型体温計による検温にご協力いただくようお願いしております。
*万が一関係者などから新型コロナウイルス感染症の発症があった場合、連絡を差し上げられるよう、ご連絡先の記入をお願い致します。
*大人数でのご来廊はなるべくお控えください。
*混雑が発生した場合は、入場制限をすることがございますのでご了承ください。

ギャラリーでの換気のため、常時ドアと窓を開放しております。スタッフは毎日必ず検温を含む健康チェックを行い、手洗い、消毒液による殺菌をこまめに行なっております。予防対策として、マスクを着用し、ご対応させていただく場合がございます。

2021年3月6日(土)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuでは、渡辺えつこと母袋俊也の2人展「Gegenüberstellung / confrontation 対置」を開催いたします。

渡辺えつこは、国立デュッセルドルフ芸術大学でゲルハルト・リヒターに師事し、以来、約30年間に渡りドイツを拠点に活動しました。現在は日本にスタジオを構え、作品を制作しています。渡辺の絵画は、TVのモニターに映された映像や、解像度の荒い画像を思わせる場面を写実的に描く絵画などを発表してきました。瞬間的に「画像」へと変換された一場面を、手作業をともなう絵画という手法によって、画像の歪みやノイズまでを丹念になぞるようにして描くその作品は、「画像」と「絵画」のあいだにある複数の時間の層や、デジタルとアナログのあいだにある視覚認識の差異を改めて浮き彫りにします。

母袋俊也は、東京造形大学に学び1983年に渡独。フランクフルト美術大学絵画・美術理論科でライマー・ヨヒムス教授に学ぶなど、渡辺と同じく、ドイツでの活動歴をもつ画家・美術理論家です。2019年には、自身の美術論集を編纂した『絵画へ 1990-2018美術論集』も出版されました。母袋は、制作と理論の双方から「絵画におけるフォーマートと精神性」についての思索を深めてきました。その思考は、画家のグリューネヴァルトが感染症の治療を行う施療院のために描いた《磔刑図》から着想を得た絵画や、アンドレイ・ルブリョフのイコン画をモチーフにした近年の〈Qf〉系絵画に結実しています。
二人の画家が、絵画という実践を通して、さまざまな「対置」を展開する本展を、ぜひ、ご高覧ください。

アーティストステートメント

「Chamber」について
描くために写真を使う時、壊れた画像を使うことがある。絵となるイメージが広がる故に。
西洋では文化のあらゆる局面で窓の意味性は強い。残念ながら今日の日本の建物で窓の存在感は薄い。
4年程前に住んでいたアパートで、目の前に高層ビルが建つことになった。目の前に広がるであろう窓の光景に期待が膨らみ、描くことを妄想していた。夜景の窓の光に目が誘われる。しかしながら、これらが作品として展開し始めたのは昨年になってからだった。
写真にデジタルレタッチすることにより、窓の外側、内側だけではないイリュージョン的な空間の歪みが生じる。そこはまた新たな絵のイメージが入り込む余地になる。
元々は一つの画面上に抽象性も具象性も共存していた絵画。今日は再び画面上に多様なエレメントが共存し、独自の言語として成り立たせることのできる時代でもある。Chamberは画面上にさまざまな様相を映し出しながら共存し無限に広がる。

 

2021.1.25 渡辺えつこ

「Gegenüberstellung / confrontation 対置」展を前に
僕が絵を描くのは、知っているものや見えているものを描くことなどではなく、世界を見てみたい、世界を触れてみたいからに他ならない。
なぜならまだ僕たちは世界を知らないのだから。
そしてリアリズムが現実の肯定だとするならば、僕をイデアリストと言った人の考えを肯定したい。

僕はフォーマート(画面の比率)と精神性の相関をテーマに制作展開してきている。それは〈TA〉〈奇数連結〉〈バーティカル〉〈Qf〉〈Himmel Bild〉の系列として体系を形成してきた。

本展では正方形フォーマート〈Qf〉系を出品する。
2001年に開始された〈Qf〉系は、ルブリョフの《聖三位一体》、イエスの手、阿弥陀如来の印相をモデルとして2009年以降は90㎝角の板を支持体とする〈Qf・Holz 90〉として取り組まれ、近年では正像と色彩のない鏡像を立方体の2面に配する〈Qfキューブ〉が試みられている。
さて一体「絵画が現出する場」とは? 絵画/像は「現実・リアルの世界」と「精神だけの非物質の世界」のこの二つの世界のわずかに重なり合う両義の場に薄い膜として生成し、精神の世界を背景にリアル、現実の世界に働きかけるのだと僕は考えている。〈Qfキューブ〉が模索しようとするのはその架空の空間性であり、そこでは無数の像が積層され立方体を形成しているのだ。

今回は、その〈Qfキューブ〉のための新作〈Qf・Holz 90〉2点、そして小品〈Qf piece〉の出品となる。

2021.1.20 母袋俊也

※Qf系:正方形(Quadrat)フォーマートを色彩と筆致で充満(full)、母袋俊也の絵画シリーズ

プレスリリース(和)

-----

関連情報

展覧会

母袋俊也「シンビズム4 -信州ミュージアム・ネットワークが選んだ作家たち-」
会期:2021年2月13日(土) - 3月14日(日)
休館日:火曜日(祝日の場合は翌日)
開館時間:9:00 – 17:00(最終入場は16:30まで)
会場:上田市立美術館、2階 企画展示室
〒386-0025 長野県上田市天神3-15-15 サントミューゼ内
TEL: 0268-27-2300
入場料:一般500円、高校生以下無料 ※20名以上の団体400円、障害者手帳携帯者とその介助者1名は無料
https://www.santomyuze.com/museumevent/sinbism4-2020//

図録

本展覧会の開催に合わせ、渡辺えつこの1980年代ドイツ留学時代から現在までの作品をまとめた図録が刊行されます。

 

渡辺えつこ「>> To the window >> From the window >> 1982-2021 Etsuko Watanabe -WORKS- / 渡辺えつこ作品集」
刊行日:2021年3月6日
価格:1,430円(税込)
発行部数:200部
仕様:B5版、64頁、和英バイリンガル
発行:渡辺えつこ
©2021 Etsuko Watanabe
執筆:若山満大(東京ステーションギャラリー学芸員)
英訳:Jan Fornell
ブックデザイン:渡辺えつこ、矢野ヨシコ
写真:柳場大、神保照史、Thorsten Ebeling, Julia Kernbach

 

Etsuko Watanabe x Toshiya Motai
Gegenüberstellung / confrontation

Saturday, March 6, 2021 - Saturday, April 10, 2021
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
#206, Park Grace Shinjuku Bldg., 4-32-6 Nishi-Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0023
Gallery Hours: 12:00 - 18:00
Closed on Sundays, Mondays, and national holidays
*Opening reception will not be held.
*There are cases that opening hours will be changed. Please check our website for further information.

[Request prior to admission]
*We would like to ask visitors to refrain from visiting the gallery if visitors have symptoms such as a fever, headache, cough, shortness of breath or difficulty breathing, fatigue, loss of taste or smell.
*We request visitors to wear masks. Visitors are also asked to sanitize hands, and non-contact temperature readings upon visiting will be taken before entering the gallery.
*Visitors contact information will be asked as part of contact-tracing measures.
*We kindly ask visitors not to visit in a large group.
*Limited numbers of visitors will be allowed at one time to avoid crowdedness.

The door and window will be left open for ventilation.
Our staff practice routine cleaning of frequently touched surfaces as well as daily health check and staff may wear masks.

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is delighted to present Gegenüberstellung / confrontation, a two-person show by Etsuko Watanabe and Toshiya Motai, opening March 6, 2021.

Etsuko Watanabe studied under Gerhard Richter at Kunstakademie Düsseldorf, and remained based in Germany for some 30 years thereafter. She now pursues her art pratice from a studio in Japan. Watanabe presents paintings that depict in realistic fashion scenes reminiscent of those from TV, for example, or low-definition images. These works diligently tracing via the technique of painting, with the handwork this entails, single scenes converted momentarily into “images,” down to the distortions and “noise” in those images, throw into fresh relief the multiple layers of time between “image” and “painting,” and the difference in visual perception between digital and analog.

Like Watanabe, painter and art theorist Toshiya Motai has spent part of his career in Germany. Traveling there in 1983 following his graduation some years earlier from Tokyo Zokei University, he studied painting and art theory under Raimer Jochims at Frankfurt’s Staatliche Hochschule für Bildende Künste-Städelschule (Städelschule Academy of Fine Arts). In 2019 he also published Kaiga e 1990–2018 Bijutsuron-shu, a compilation of his essays on art. Motai has spent much of his career delving with increasing depth into the question of format and spirituality in painting, from both practice and theory viewpoints. In recent years these explorations have culminated in paintings of “Qf” series inspired by Matthias Grünewald’s depiction of the Crucifixion in the Isenheim Altarpiece, painted for a charity hospital for infectious disease patients, and the icons of Andrei Rublev.

Don’t miss the opportunity to view the myriad “confrontations” unfolding through painting as practiced by two artists at the pinnacle of their powers.

 

Artists’ Statements

Chamber

When using photos to paint, I sometimes employ broken images. I find this gives a broader vision for the picture.
In Western cultures, windows are highly significant in many situations. Unfortunately, in buildings today in Japan, they are but a meager presence.
About four years ago, a high-rise was due to be built right in front of the apartment I was living in, and I found myself eagerly fantasizing about painting the vast view of windows I would enjoy as a consequence. My eyes are easily lured by the light from windows at nighttime. It was only last year though, that I actually embarked upon the work.
Digital retouching resulted in illusory spatial distortions that were more than simply the inside or outside of the windows, making room for my fantasies to find their way in.
In painting, abstract and figurative originally coexisted on the same canvas. We are now again in an age of various elements coexisting in the frame, forming a unique language. Chambers coexist and spread infinitely on the canvas, projecting different aspects.

1.25.2021 Etsuko WATANABE

As Gegenüberstellung / confrontation begins

I paint pictures not to paint what I know or is visible, but purely to see the world, and touch it.
Because our knowledge of this world is still so meager.
And if realism is an affirmation of reality, I’d like to affirm the thoughts of the person who called me an idealist.

The theme of my practice has been the mutual connection between format (proportions of the canvas) and spirituality, unfolding systematically in the “TA”, “Odd-Numbered Panel Interplay”, “Vertical”, “Qf” and “Himmel Bild” series.

This exhibition will feature works from the square-formatted “Qf” series.
The series started in 2001 with models in the form of Rublev’s The Trinity, the hands of Jesus, and the mudra hand symbol of the Amida Buddha. From 2009, I tackled it as “Qf-Holz 90” on 90 x 90 cm supports, and in recent years I have been experimenting with “Qf Cube” in which a normal image and uncolored mirror image are positioned on two sides of a cube.
So what exactly is meant by “a place where painting emerges”? As I see it, a painting/image is generated as a thin membrane on the ambiguous place where two realms—the real world and the non-material world solely of the spirit—overlap just slightly, and acts on the real world against a backdrop of the spiritual world. What “Qf Cube” attempts to explore is this imaginary spatial quality, where countless images accumulate in layers to form a cube.

On this occasion I will be showing two new “Qf – Holz 90” works for the “Qf Cube” series, and the smaller painting “Qf piece.”

1.20.2021 Toshiya MOTAI
*Qf series: A series of paintings by Toshiya MOTAI, consisting of a square (Quadrat) format full of color and brushstrokes.

Press Release (E)

-----

Related Events

Exhibitions

Toshiya Motai “SHINBISM 4”
Dates: Saturday, February 13 – Sunday, March 14, 2021
Closed on Tuesday (If a national holiday falls on a Tuesday, open on the holiday and closed on the following Wednesday)
Open Hours: 9:00 – 17:00 (no admittance after 16:30)
Venue: Ueda City Museum of Art
3-15-15 Tenjin, Ueda-shi, Nagano-ken
TEL: 0268-27-2300
Admission: ¥500 (¥400)
*Price within parentheses is group rate (20 people or more), Free admission for children under high school students, and the disabled and one accompanying attendant

https://www.santomyuze.com/museumevent/sinbism4-2020//

Catalog

In conjunction with the exhibition, a catalog of Etsuko WATANABE will be published.
Etsuko Watanabe “>>To the window >> From the window >> 1982-2021 Etsuko Watanabe -WORKS-”
Publication Date: March 6, 2021
¥1,430 (tax incl.)
Limited edition of 200
18.2 × 25.7 cm, 64 pp., Japanese and English bilingual
Published by Etsuko WATANABE
©2021 Etsuko Watanabe
Written by Mitsuhiro Wakayama (Curator of Tokyo Station Gallery)
Translated by Jan Fornell
Designed by Etsuko Watanabe, Yoshiko Yano
Photo by Masaru Yanagiba, Terushi Jimbo, Thorsten Ebeling, Julia Kernbach