YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

冨井大裕

Motohiro Tomii “斜めの彫刻”

会期:2020年10月17日(土)- 11月21日(土)
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
〒160-0023 東京都新宿区西新宿4-32-6 パークグレース新宿#206
営業時間:12:00-18:00 定休日:日、月、祝日
TEL: 03-6276-6731
*オープニングレセプションは開催致しません。
*弊廊ウェブサイトを随時更新して参りますので、ご確認の上ご来廊くださいますよう、お願い申し上げます。

【ご来廊時のご協力につきまして】
*発熱、頭痛、咳、呼吸困難、倦怠感、嗅覚味覚異常など体調のすぐれないお客様はご来廊をお控えいただくようお願い致します。
*マスクのご着用をお願い致します。またご来廊時には入口にて手指のアルコール消毒と、非接触型体温計による検温にご協力いただくようお願いしております。
*万が一関係者などから新型コロナウイルス感染症の発症があった場合、連絡を差し上げられるよう、ご連絡先の記入をお願い致します。
*大人数でのご来廊はなるべくお控えください。
*混雑が発生した場合は、入場制限をすることがございますのでご了承ください。

ギャラリーでの換気のため、常時ドアと窓を開放しております。スタッフは毎日必ず検温を含む健康チェックを行い、手洗い、消毒液による殺菌をこまめに行なっております。予防対策として、マスクを着用し、ご対応させていただく場合がございます。

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuでは、2020年10月17日(土)より、冨井大裕の個展『斜めの彫刻』を開催致します。
美術家・冨井大裕の新作個展を開催致します。冨井は、主に既製の製品や日用品を用いて、明解な構成手法からなる彫刻作品を手がけてきました。冨井の制作は、彫刻の素材となるオブジェクトが、論理的な操作によって組み合わされ造形されることで、当のオブジェクトには本来与えられていなかったような、新たな使用法、新たな動作に開かれることに特徴があります。
今回、冨井は、小さなダンボールの端材を思いつきで塗装したことから、新作のアイデアを着想したと言います。さらに冨井は、その塗られた端材を「斜めにしたい」と考え、それをもとに新作《斜めの彫刻》を制作しました。これまでの制作において冨井は、何らかの操作や、体勢・位置関係の変化を通じて、たんなるオブジェクトが、「彫刻」になる、その瞬間こそを見極めようとしてきました。あるオブジェクトを「斜めにすること」あるいはそれが「斜めであること」。オブジェクトに与えられたその変異が、彫刻=作品を形成しうるのかどうか――。本展においても、冨井のこの問題意識は一貫していると言えるでしょう。冨井大裕の新たな展開を、ぜひご高覧ください。

<アーティスト・ステートメント>
「斜めの彫刻」について
この作品は、2016年にダンボールの小さな端材を思いつきで塗装したことから始まっている。作品にするという目的も、作品になるという確証もない。ただ塗ることに集中し、作業場の傍に置いておく。そんな「塗られた端材」をどうにかしたい。私と端材のその関係を保持したまま。
気になったことが作品になることは芸術の王道だ。眼球の白目に写っていたものが、時間(経験と偶然)を経て、黒目の中心、焦点のど真ん中に移動してくる。
この「作品への道」を歩むことなく、気になったことを白目の位置に保持したまま、作品にすることは可能だろうか。そんなことを考えながら、端材を眺めて1年半。私は端材を斜めにしたいと思った。端材を斜めにすることで作品にするのではなく、端材が斜めであることが作品になる。「それ」を作りたい。
垂直でも水平でもなく斜め。斜め状態の作品は珍しくない。壁に立てかける、天井から吊るす、斜めに立たせる、などなど。私がしたいことは斜め状態をつくることではなく、斜めから考えはじめること。斜めは芸術の可動域であり、その境界はまだ見えない。
いまの作品はカタパルトの形状になっている。私にとってカタパルトは予測地点へ到達することの期待と、不測の道行きへの希望、その混在の象徴だ。ここから(このまま)何がはじまるか。
冨井 大裕

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関連情報(展覧会)
冨井 大裕 「メロー」
2020年10月24日(土)- 2020年12月6日(日)
会場:KAIKA 東京 by THE SHARE HOTELS

〒130-0004 東京都墨田区2-16-5
TEL : 03-3625-2165
https://www.thesharehotels.com/kaika/event/

KAIKAは展示スペースとして見るとなかなかハードな印象だ。金属製ケージにコンクリ、照明の印象から私が連想するのは「シルベスター・スタローン」。しかし、ホテルとして白塗りの外観を潜り、ロビーの周囲を眺めるとそんな印象は薄れる。ハードな設えが茶目っ気にも思えてくる。宛ら「ジャッキー・チェン」と言ったところか。そんなKAIKAで展覧会をすることは難しい。展示の醍醐味は緊張感であり、ホテルのそれは寛ぎである。全く逆だ(そこがKAIKAの面白いところなのだが)。私ができることは、その端境の感覚を展示空間として演出すること。出品作は風呂に関わるものによる彫刻で、そのもののもつ柔らかみのある質感+フォルムが塔状に自立することで、ちょっと判断のつきかねる存在になる予定。この感覚を私はメローと呼びたい。まろやかというような意味だが、メローのカタカナ表記と語感の響きがこの作品には重要だと思う。強いていえば「岩下志麻」。

プレスリリース(和)

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Motohiro Tomii
"Sloping Sculpture"

Saturday, October 17 - Saturday, November 21, 2020
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
Park Grace Shinjuku Bldg. #206, 4-32-6 Nishi-Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0023
Gallery Hours: 12:00 - 18:00 (Closed on Sundays, Mondays, and national holidays)
*Opening reception will not be held.
*There are cases that opening hours will be changed. Please check our website for further information.

[Request prior to admission]
*We would like to ask visitors to refrain from visiting the gallery if visitors have symptoms such as a fever, headache, cough, shortness of breath or difficulty breathing, fatigue, loss of taste or smell.
*We request visitors to wear masks. Visitors are also asked to sanitize hands, and non-contact temperature readings upon visiting will be taken before entering the gallery.
*Visitors contact information will be asked as part of contact-tracing measures.
*We kindly ask visitors not to visit in a large group.
*Limited numbers of visitors will be allowed at one time to avoid crowdedness.

The door and window will be left open for ventilation.
Our staff practice routine cleaning of frequently touched surfaces as well as daily health check and staff may wear masks.

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is pleased to announce a solo exhibition by Motohiro Tomii from Saturday, October 17, 2020.
Yumiko Chiba Associates is excited to present an exhibition of new work by Motohiro Tomii, who uses predominantly readymade products and household wares to create sculptural works that employ well-articulated compositional techniques. Tomii’s practice is distinguished by his combining and shaping through logical manipulation of the objects that form the materials for his sculptures, in the process opening up new methods for the use of these objects, and new actions, with which they were not originally endowed.
On this occasion Tomii says the idea for his new work was sparked by the impulse to paint some small cardboard offcuts he happened to have. Then, deciding that he wanted to make those painted offcuts “sloping,” he used them as the base for a new work, Sloping Sculpture. In his art-making to date, Tomii has endeavored to identify the precise moment when a mere object becomes “sculpture” via some sort of manipulation, or change in posture or position. Here he asks whether the modification of a particular object by making it “slope” or that object being “sloping” can form a sculpture/work, thus persisting with his explorations throughout this exhibition too. This latest thought-provoking development in the oeuvre of Motohiro Tomii is sure to reward the viewer.

Artist Statement
On "Sloping Sculpture"
"Sloping Sculpture" started in 2016 when I had a sudden urge to paint a series of cardboard offcuts that were on hand. This was not for the purpose of turning them into a work. Nor was there any obvious sign that they would form a work. I simply concentrated on painting, and put the resulting pieces to one side of my workspace. I was keen to do something with these painted offcuts, while retaining this relationship with them.
Turning something that catches one’s attention into a work is the royal road in art. What is seen by the whites of the eyes, over time (through experience and accident) starts to shift to the center of the iris, to the very middle of our focus.
Is it possible to retain what we notice in that outer part of our eye, and turn it into art without walking this “path to a work”? I pondered this as I looked at the offcuts for a year and a half. I wanted to make the offcuts slope. Not make the offcuts into a work by sloping them, but have the fact of the offcuts being sloped, becoming a work. "That" is what I wanted to make.
Neither vertical nor horizontal but sloping. Works on a tilt are not unusual. They may be propped against walls, suspended from ceilings, stood on an angle. What I wanted to do was, not create a sloping state, but start my thoughts from sloping. Sloping or tilting is art’s range of motion, with as yet no visible boundaries.
This latest work takes the shape of a catapult. To me, a catapult symbolizes intermingling of the expectation of reaching a predicted point, and hope for an unexpected journey along the way. What begins from here (like this)?
Motohiro Tomii

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Related Exhibition
Motohiro Tomii "mellow"
Saturday, October 24 – Sunday, December 6, 2020
Venue : KAIKA Tokyo by THE SHARE HOTELS

2-16-5 Sumida-ku, Tokyo, 130-0004
https://www.thesharehotels.com/kaika/event/

As an exhibition space KAIKA does strike the observer as quite severe - the metal cage, concrete and lighting conjure up for me, visions of Sylvester Stallone. But pass through the white-washed hotel facade, cast your gaze around the lobby, and that impression begins to fade somewhat. The austere decor starts to feel a little playful, even - less Rocky or Rambo, more Jackie Chan. Which makes KAIKA not the easiest place to hold an exhibition. The real attraction of art display lies in tension; that of a hotel, in ease. So the exact opposite (although this is what makes KAIKA interesting). All I can do is present a sense of this frontier as an exhibition space. The work on show will be a sculpture of things related to bathing, and by making the soft texture and forms of these objects stand independently as a tower, I intend it to be something slightly baffling; a sensation I like to describe as “mellow.” Mellow means mild or smooth, but it is the katakana script “メロー” (merou) and the sound of the word that are important in this work. If pressed, I would describe it as “Shima Iwashita.”


Press Release(EN)

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