YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

植松奎二 「植松奎二「-見えない力と浮くこと-」」

Keiji Uematsu “Keiji Uematsu Invisible Force and Floating”

植松奎二「-見えない力と浮くこと-」
会期:2019年10月19日(土)- 11月30日(土)
会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
〒160-0023 東京都新宿区西新宿4-32-6 パークグレース新宿#206
営業時間:12:00-19:00 定休日:日、月、祝日
クロージングパーティ:11月30日(土)18:00-20:00
*展覧会初日ではありませんのでご注意ください

2019年10月19日(土)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuでは、植松奎二の「-見えない力と浮くこと-」を開催いたします。

植松奎二は、1969年の初個展以来、鉄や石、ガラスなどを用いた彫刻作品のほか、映像、写真、インスタレーションなどを制作してきました。1975年に渡独した後は、欧州各地のギャラリーや美術館で個展を行うなど、精力的な活動を続けています。1988年にはヴェネツィア・ビエンナーレ日本代表に選出され、2013年には第38回中原悌二郎賞を受賞するなど、その一貫したコンセプトに基づいた作品群は、国内外で高い注目を集めてきました。現在は、日本とドイツにアトリエを構え、制作を行っています。
本展は、植松が1973年に京都のギャラリー16で行ったインスタレーションを、作家自身の手により再制作するものです。植松は、これまでも身体と空間の関係や、事物と事物の関係、そして重力や張力などの「見えないもの」を目に見える事物を通して可視化する作品を手がけてきました。今回再現される、石、板、ロープが精密なバランスで均衡する作品は、植松のそのような関心を、きわめて明確に提示するものです。それは、個々の「もの」という具体的かつ形而下的なものを通じて、「構造」「関係」「存在」などの普遍的かつ形而上的な対象を捉える試みでもあるでしょう。同時に、精密なテンションによって成立するこの作品は、崩壊の予兆をはらみつつ持続する持続的な状況のなかで事物相互を均衡させることで維持されています。こうして、目には見えない「時間」という要素をもはらむ植松の彫刻的実践は、同時代の彫刻の状況ともリンクしつつ、きわめて独自のものであり続けています。また、この作品の均衡状態が、石、板、ロープという、それぞれに異なる固有の機能・性格をもつ事物の性格を活用し、引き出すことで成立しているという点も、注目すべきかもしれません。
この度再現される展示は、初期の植松の根幹となる思考を伝えるものであると同時に、その仕事がいかに一貫した関心のもとに持続してきたかを伝える実例となっています。本展では、インスタレーションのほか、ドローイングや写真などを併せて展示し、その活動を振り返ります。

*****
Keiji Uematsu Invisible Force and Floating
Saturday, October 19 - Saturday, November 30, 2019
Venue: Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku
Park Grace Shinjuku Bldg. #206, 4-32-6 Nishi-Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0023
Gallery Hours: 12:00 - 19:00
*Closed on Sundays, Mondays, and national holidays
Closing Party: Saturday, November 30, 18:00-20:00
*Please be aware that the above event will not take place on the first day of the exhibition.

Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku is delighted to present Invisible Force and Floating, a solo show by Keiji Uematsu from October 19, 2019.

Since his first solo exhibition in 1969, Keiji Uematsu has produced a variety of artworks including videos, photographs and installations in addition to sculptural works using steel, rocks and glass. After moving to Germany in 1975, he continued to actively pursue a range of activities, including staging solo shows in galleries and museums all over Europe. Based on concepts that have remained consistent throughout his career, his work has garnered attention both in Japan and overseas. In 1988 he was chosen to represent Japan at the Venice Biennale, and in 2013 he was awarded the 38th Nakahara Teijiro Prize. He currently maintains studios in Japan and Germany and continues to produce work.
For this exhibition, the artist himself has recreated an installation he presented at Galerie 16 in Kyoto in 1973. To date, Uematsu has produced work that gives visual expression through visible objects to “invisible things,” including the relationship between the human body and space, the relationship between things, and forces such as gravity and tension. The work recreated here, in which rocks, planks and rope are precisely balanced, demonstrates this ongoing concern of Uematsu’s extremely clearly. It can also be seen as an attempt to grasp subjects such as “structure,” “relation” and “existence” that are both universal and metaphysical by way of individual “objects” that are specific and physical. At the same time, this work that relies on a delicate tension is maintained by balancing the mutual relationship of things amid a durable state of affairs that continues while containing within it the potential to collapse. In this way, Uematsu’s sculptural practice, which also incorporates the invisible element of “time,” remains something extremely original while simultaneously being linked to the circumstances of contemporaneous sculpture. Also worthy of attention is the fact that the equilibrium of this work relies on making the most of and bringing out the individual characteristics of the rocks, planks and ropes, each of which has a different function and nature.
The exhibit recreated here at once gives an indication of the thinking that was fundamental to Uematsu’s early practice and serves as an example showing the extent to which his work has continued to be based on a consistent concern. At this exhibition we look back on these activities by presenting drawings, photographs and other pieces in addition to this installation.

プレスリリース(和)
Press Release (EN)