YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

“Robert Morris − Jiro Takamatsu & Robert Morris from the 1970’s”

前期(高松次郎/ ロバート・モリス 二人展):2019年6月25日(火)- 7月31日(水)
後期(ロバート・モリス個展):2019年8月3日(土)- 8月31日(土)

Part I (Jiro Takamatsu and Robert Morris from the 1970’s): Tuesday, June 25 - Wednesday, July 31, 2019
Part II (A solo show of Robert Morris): Saturday, August 3 - Saturday, August 31, 2019

会場:Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku(東京)
東京都新宿区西新宿4-32-6 パークグレース新宿#206

画像: ©The Estate of Jiro Takamatsu, Courtesy of Yumiko Chiba Associates

2019年6月25日(火)より、Yumiko Chiba Associates viewing room shinjukuでは、高松次郎の「こすり」と、ロバート・ モリスの「Blind Time」で構成した二人展を開催いたします。

高松次郎の「こすり」は、高松が1970年から手がけたドローイングです。70年代初頭は、高松が「影」「遠近法」「単体」 シリーズなど、そのキャリアのなかでも重要な仕事をすでに発表し、現代美術界において高い評価を獲得した時期にあたりま す。平行して、高松は「こすり」を含む、多くのドローイングを手がけていました。高松は「こすり」において、紙に黒い幾 何形態を描き、指などを使ってこすることで、純粋形態に破調やノイズが介在する画面をつくりだしました。また高松は、こ するという行為を加えることで、絵具の物質性を際立たせ、純粋形態を物理的な時空間に移し替えようとしていたと言えるか もしれません。

同時期、ミニマリズムやコンセプチュアル・アートの代表的作家として知られ、昨年逝去したロバート・モリスは、1973年か ら「Blind Time」と呼ばれるドローイングのシリーズの制作を開始します。「Blind Time」は手法などを変え2001年まで継 続的に制作されました。「Blind Time」でモリスは、描き手の視覚を遮断した盲目(Blind)の状態に置き、目が見えない状態 でドローイングを描くという実験を行いました。モリスはこの作品を、両方の手の指をつかい、画面に黒鉛かインクを直接こ すりつけながら描いています。全てのシリーズは基本的に「正攻法ではない表現方法もしくは表現しないという方法の中でド ローイングの基本を見つける」というコンセプトに基づいており、それは、視覚に依拠してきた西洋絵画史に対するモリスの 挑戦であると同時に、外的な知覚情報を遮断した上でなされる精神の働きに関する彼の関心も示しています。 高松次郎とロバート・モリスが期せずして同時期に行っていた二つの作品群は、ともに作者の直接的な身体を画面に介在させ、 視覚性や理念的なかたちの純粋性に疑いをさしはさむものだったと言えるでしょう。本展は、両者に共通する試みに着目し、 会期を二期に分けて開催いたします。前期は、高松の「こすり」のドローイング全6点とモリスの「Blind Time」3点で構成 され、後期は、モリスの70年代の作品3点に、80年代と90年代に制作された同シリーズを追加し構成します(後期は高松作 品の展示はありません)。 世界の反対側で制作していた、コンテンポラリー・アートの中核をなすアーティスト2人が、共通 する葛藤や手法を模索した中から生まれたこれらの作品を、この機会に是非ともご高覧ください。

■レクチャー/トークイベント 「盲目と失調ーモリスと高松について」
日時:2019 年 7 月 20 日(土)17:00-19:00(受付開始 16:45)
会場:MORETHAN BANQUET, THE KNOT TOKYO Shinjuku(東京都新宿区西新宿 4-31-1)
*ホテル正面エントランスより入り、左手にある階段から2F に上がって頂きますと、左側の奥に会場がございます。

登壇者:沢山遼(美術批評) × 勝俣涼(美術批評)
※事前申込制、参加費:¥1,000

【お申し込み方法】 件名「レクチャー/トークイベント参加」、本文に、参加人数、お名前、電話番号をご明記のうえ、event@ycassociates.co.jp までメール でお申し込みください。
※定員(50 名)になり次第、受付を終了いたします。 ※ギャラリーからの返信メールが届かない場合は、営業時間内にお問合せください。

登壇者プロフィール
沢山遼 Ryo Sawayama (美術批評)
2009 年に「レイバー・ワーク‒カール・アンドレにおける制作の概念」で『美術手帖』第 14 回芸術評論募集第一席。武蔵野美術大学、首都 大学東京等で非常勤講師。美術批評家として、論文や雑誌などへの寄稿多数。

勝俣涼 Ryo Katsumata (美術批評)
主な論文に、「未来の喪失に抗って‒ダン・グレアムとユートピア」(2014 年、『美術手帖』第 15 回芸術評論募集佳作)、「ジョン・バ ルデッサリの修辞学」(『引込線 2015』、2015 年)など。主な展評に、『美術手帖』での月評連載(2015 年 4 月号~2016 年 3 月号) など。

------
On Tuesday, June 25, 2019, a two-person show featuring Rubbing by Jiro Takamatsu and works from Robert Morris’s Blind Time series will commence at the Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku.

Jiro Takamatsu’s Rubbing is a series of drawings the artist began to produce in 1970. By the early ‘70s, Takamatsu was a respected figure in the contemporary art world, having already presented some of the most important work of his career, such as the Shadow, Perspective and Oneness series. In parallel, Takamatsu also worked on a large number of drawings, including his rubbings. For these, he would draw black geometric forms on paper, and rub them using his fingers or other means to create pictures in which disharmony and white noise intervene in pure forms. By adding the act of rubbing, it could also be said that Takamatsu was highlighting the material nature of paint, and attempting to shift pure forms into physical time and space.

Robert Morris, who died last year, is considered a leading figure in Minimalist and Conceptual art of the same period. In 1973 he began to work on what he dubbed his Blind Time drawing series. Changing techniques and materials over the years, Morris produced several series of Blind Time drawings between 1973 and 2001. In them, he experimented with drawing in a sightless state, rendering himself blind by obstructing his vision. Morris made these works using the fingers of both hands to rub graphite or ink directly on the support. Fundamentally, all of the Blind Time series were grounded in the concept of finding “a basis for drawing other than straightforward representation, on the one hand, and the nonrepresentational on the other,” (1) in what was at once Morris’s way of challenging the history of Western art, with its reliance on the visual, and simultaneously expressing his interest in the workings of the spirit when an individual is deprived of external perceptual information.

Both groups of works, coincidentally undertaken by Jiro Takamatsu and Robert Morris during the same period, involved direct physical intervention by the artist in the picture plane, inserting doubts about visuality, and the purity of conceptual forms. Focusing on this feature common to both, the exhibition will be divided into two separate periods: the first consisting of six of Takamatsu’s Rubbing drawings and three from Morris’s Blind Time series, and the second, in addition to three works by Morris from the 1970s, examples from the Blind Time series produced in the ‘80s and ‘90s (there will be no display of works by Takamatsu in the second half).

Don’t miss the opportunity to view these works exploring shared concerns and processes by two artists central to the development of contemporary art, working on opposite sides of the globe.
(1). Robert Morris, “Writing with Davidson: Some Afterthoughts after Doing Blind Time IV: Drawing with Davidson,” Critical Inquiry 19 (Summer 1993), p. 619.

プレスリリース(和)
Press Release (EN)