YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Exhibitions

今井祝雄 「白のイヴェント ×映像・1966-2016」

Norio Imai “White Event × moving images 1966 – 2016 / Norio Imai”

1964年に初出展、解散する72年まで具体美術協会の会員であった今井は、白のレリーフ作品を中心に、平面でありながらも空間や物質を意識させる美術的なアプローチを試みてきました。その一方で、高度経済成長に伴い発展する情報化社会に関心を寄せ、写真や映像等のメディアにも取り組んでいきます。

1966年11月に銀座松屋デパート8階で開催された「空間から環境へ」展は、全てが有機的に関連しあう(当時議論のテーマにもなった)環境デザインというコンセプトの基、美術、音楽、建築やテクノロジー等が融合したインターメディアな歴史的展覧会となりました。弱冠二十歳ながらこの重要な展覧会に参加をした今井は、白のラバースクリーンを電動で隆起・伸縮させ、そこにスライドプロジェクターでイメージを投影するという実験的なインスタレーション作品「白のイヴェント×映像」を発表します。このことは、それまで今井が具体で発表をしてきた白の作品と、具体解散以降現在も継続している映像メディアを使用した制作活動とが結びつく契機となりました。

本展では、当時のインスタレーションを一部刷新する形で再現致します。
「空間から環境へ」展の開催から50年の節目を迎えた今日、様々なジャンルをクロスオーバーする先鋭的作品を前に、私たちは何を見出すことができるのでしょうか。

尚、本展の開催に合わせ、今井祝雄、昨年今井が出展した東京国立近代美術館「Re: play 1972/2015―『映像表現 '72』展、再演」の担当学芸員である三輪健仁氏、本展出展作品のために今年になって撮りおろしたスライドの提供をしている鷹野隆大(写真家)の三者によるトークイベントを開催いたします。

■作家コメント

1966年、東京銀座の松屋で開かれた「空間から環境へ」展は、美術・写真・デザイン・建築・音楽など領域を越えた気鋭のメンバーが出品、当時20歳の私ならずとも刺激的な展覧会であった。そこで発表した拙作『白のイヴェント×映像』は、隆起運動を繰り返す1m角の白いラバースクリーン4面を田の字形に壁埋めし、そこに2台のプロジェクターでカラースライドを5秒ずつ連続投影したものである。
スクリーンの動きで歪み、呼吸する映像環境を企図したこの作品の場合、自ら撮った映像である必要はなく、そうした状況をつくってみたかった一言につきるも、その後、自らカメラを手にし、〈具体〉解散後は写真やビデオなどで制作する映像への端緒となる思い入れのある作品だ。
その折に同展出品者で写真家の大辻清司、東松照明氏から提供いただいたスライド・フィルムがこのほど見つかったのを機に、いま一度再現してみたくなった。とはいえ、それぞれ異なって動くスクリーンの装置「白のイヴェント」はアトリエに一つ残るのみで、また、すでに故人である両氏のスライドもすべてが揃っていない。そうであるなら、いっそ只の再現でないものにしたいと考えた。
折りしも、鷹野隆大氏の出会いから氏が撮り続けている何気ない(?)日常のスナップ「毎日写真」を加えて、再展示にとどまらない新たな展開となった。ちょうど半世紀を経て同じ東京で実現できることの感慨がある。
(いまい・のりお)

-----
Norio Imai first exhibited his work in 1964 and was a member of Gutai Art Association till their dissolution in 1972. He has explored artworks, centering on white relief, which are plane yet seemingly spacial and materialistic. Meanwhile, he has been interested in the developing information-oriented society caused by rapid economic growth and been working on a medium such as photographs and images.

From Space to Environment held at Ginza Matsuya Department Store, Tokyo, in November 1966 was a historic exhibition of intermedia where art, music, architecture, technology, etc. were united with a concept of environmental design (then a subject of heated discussion) linking everything symbiotically. Imai participated in this significant exhibition, being only 20 years old, and presented an experimental installation, White Event × moving images, in which a white rubber screen rises and stretches, while an image is casted into the screen by a projector. With this, the works of white he had presented during the Gutai period were united with the activity with image media he has been continuing till now since the Gutai’s dissolution.

This exhibition will reproduce the above-mentioned installation existed at that time, partially being changed.
This year marks a turning point of the 50th years since the exhibition of From Space to Environment. With Imai’s progressive work, which cross various genres, we would ask ourselves what we could find.

On the occasion of the exhibition, a talk event will be held with Norio Imai, Kenji Miwa , Curator of the National Museum of Modern Art, Tokyo, who was in charge of Imai’s piece presented in last year’s group exhibition, Re: play 1972/2015 - Restaging “Expression in Film‘72”, and Ryudai Takano, Photographer, who has offered the slides, for the exhibition, he took this year.

■ Artist Comment

From Space to Environment, held at Ginza Matsuya Department Store, Tokyo in 1966 presented the works by the enthusiastic artists from various fields; art, photography, design, architecture and music. It was an inspiring exhibition, not just for me who was only 20 years old at that time. My little work White Event × moving images presented was composed of four pieces of a one meter square white rubber screen which was installed on a wall, keeping its rising movement, while a color slide image is continuously projected to the screen for five second each with two projectors.
The work was meant to be an image, being distorted and breathing with the movement of screens. It did not matter if the image was taken by myself or not, but I just wanted to present such a creation. However, I am particularly attached to this work now because it led to my image creation with photographs and video, taking my own camera after the Gutai Art Association was broken up.
Now, the slide films which were used at the exhibition have been found. The slides were offered for me by Kiyoji Otsuji and Shomei Tomatsu, both of who are photographers and also participated in the exhibition. I wanted to re-create the old work, taking advantage of the opportunity. Having said that, the screen equipment, White Event, in which each piece moves differently, had left only one piece in my atelier and the slides passed from the above two deceased are not complete. I decided to rather present a work which is not just a reproduction of the old one.
What happened then was an encounter with Mr. Ryudai Takano, which caused that Mr. Takano’s casual routine snaps continuously taken,“Daily Photos” could join my presentation. So it will certainly not end up re-exhibiting the old work. I now feel deeply moved as I can exhibit White Event × moving images once again in the same place, Tokyo, after exact a half century passed.

Norio Imai

プレスリリース(和)
Press Release (EN)