Exhibitions
鷹野隆大
Ryudai Takano “Ryudai Takano | Interrogating Photographs: part 1 “bodies””

鷹野隆大
連続企画 ─ 写真を問う: part 1
「bodies」
2025年5月27日(火) - 7月12日(土)
*5月31日(土)17:00-19:00にオープニングレセプションを行います。(展覧会初日ではないのでご注意ください)
*6月14日(土) 16:00-18:00にトークイベントを行います。
会場:Yumiko Chiba Associates
東京都港区六本木6-4-1 六本木ヒルズ ハリウッドビューティープラザ 3F
営業時間: 12:00-19:00
定休日: 日、月、祝日
この度、Yumiko Chiba Associates では、鷹野隆大の個展「bodies」を開催いたします。鷹野は 2006 年に写真集『IN MY ROOM』で第三十一回木村伊兵衛写真賞を受賞以降、セクシュアリティやジェンダーに関わる写真のみならず、写真という媒体の特殊性を問い直す多様な表現を展開し、国内外で高い評価を得てきました。現在、東京都写真美術館では「総合開館 30 周年記念 鷹野隆大 カスババ―この日常を生きのびるために―」展も開催中です。
本個展「bodies」では、男性の裸体を捉えた「立ち上がれキクオ」「ヒューマンボディ 1/1」「ヨコたわるラフ」の各シリーズを展示します。写真は、画家が対象を描く「写す」行為に対し、自動的かつ機械的に被写体が「写る」ものであり、撮影者の主体性はカメラという装置と一体化することで後退していきます。しかし、鷹野は「近年は『写る』のではなく、『写す』『写される』という関係性の中で問いを立てたくなるような作品が増えている。この撮影主体を意識した問いは、絵画と同様の意識で画面を見ることを意味する。言わば、写真の絵画化である」と指摘しています。
特に「ヨコたわるラフ」シリーズは、西洋絵画の伝統的な主題である横臥像に範をとったものであり、絵画との関係を強く示しています。本展では、写真と絵画の間、すなわち「写す」ことと「写る」ことの狭間で彷徨うように、写真における身体表現の中での主体の位置を再考します。
本展覧会は、Yumiko Chiba Associates による展覧会シリーズ「写真を問う」の一環として開催いたします。ぜひご高覧ください。また、6 月 14 日には、美術批評家・沢山遼によるミニレクチャーと鷹野とのトークイベントも開催いたします。
プレスリリース
詳細はプレスリリースをご覧ください。 Press release
アーティストステートメント
連続企画 ─ 写真を問う: part 1
「bodies」
多くの場合、写真において問われるのは、「何が写っているか」である。「どう写っているか」はほとんど問われないか、あるいは「何が写っているか」という問いのなかに紛れてしまうか、そのいずれかである。
この状況を同じ平面表現である絵画と比較してみる。絵画、とりわけ 19 世紀以降の絵画においては、「何が描かれているか」と「どう描かれているか」は、絵画を問うときの基本的な問いとして、ほぼ同時に発せられる。両者の違いはどこから来るのか。それを文法の面から考えてみる。
「何が写っているか」は「写る」の能動態による疑問形表現。一方、「何が描かれているか」は、「描く」の受動態による疑問形表現である。この違いが意味するのは、絵画においては描いた主体がどこかに存在することを言外に含んでいるのに対し、写真においては行為の主体である撮影者が捨象され、像(イメージ)が自立した存在となっている。極端に言えば、ある種の自然現象として自動的に像が現れたかのような表現となっている。
これは「描く」という動詞が動作の主体を要請するのに対し、「写る」という動詞には動作の主体が不要であるという、そもそもの違いを反映したものでもある。富士フイルムが発売しているレンズ付きフィルム「写るンです」は、こうした写真の特性を巧みに利用した命名と言えるだろう。
絵画において「何が描かれているか」と「どう描かれているか」がほぼ同時に問われるのは、絵画が人為によって生まれるものである以上、そこには必ず作者の意図があるはずだという意識がはたらくからである。画面を見る者は間もなく「作者はどう描いたのか」と問うようになるはずで、“描く主体”が鑑賞者の脳裏に登場するまでさほど時間はかからない。
同じことの裏返しで、写真において「どう写っているのか」という問いがなかなか前面に出てこないのは、それが人為であるという意識が希薄なため、“作為”との関連が深いこの問いが湧きにくいからである。もちろん写真においても「何が写されているのか」、「どう写されているのか」と撮影者の存在を含みながら問うことは可能である。しかしカメラという機械への依存度が高い画面であればあるほど、この問いを発することへのためらいが生まれる。おそらくここに写真と絵画の決定的な違いがある。つまり、画面とそれを生み出した主体との距離が否応なく異なるのである。こうした写真の性質には近代社会を問うひとつの契機(機械と人間の新たな共棲関係か、あるいは、自分が自分の主体であろうとする近代の病から抜け出る可能性か)が潜んでいると私自身は考えている。
ところが近年は「写る」ではなく、「写す」「写される」という関係性のなかで問いをたてたくなるような写真作品が増えている。撮影主体を意識したその問いは、すなわち絵画と同様の意識で画面を見ているということを意味する。言わば、写真の絵画化である。
ある写真作品を前にしたときに、「何が写っているか」と問うか、「何が写されているか」と問うか。言葉の上では微妙な違いだが、その内実は大きく異なる。果たして今回展示するわたしの作品はどちらの問いを鑑賞者に呼びおこすのだろう。
2025年 4月
鷹野 隆大
【トークイベント】
鷹野隆大 x 沢山遼(美術批評家、武蔵野美術大学准教授)
2025年6月14日(土) 16:00-18:00 (受付開始 15:45)
会場: 六本木ヒルズ ハリウッドビューティープラザ4F
定員: 20名*事前登録予約制
参加費: 無料
協賛: ハリウッドビューティーグループ
*申し込み詳細等は改めてご案内いたします。
■関連情報■
【個展】
「総合開館30周年記念 鷹野隆大 カスババ ─この日常を生きのびるために─」
2025年2月27日(木) ‒ 6月8日(日)
会場: 東京都写真美術館 2階展示室
営業時間: 10:00-18:00 (木・金曜日は 20:00 まで、図書室を除く)
定休日: 毎週月曜日(月曜日が祝休日の場合は開館し、翌平日休館)、年末年始および臨時休館
More infomation≫
【書籍刊行】
展覧会図録
『総合開館30周年記念 鷹野隆大 カスババ ─この日常を生きのびるために─』
発売年: 2025 年
本体価格: 3,960 円(税込)
発行: 東京都写真美術館
論考: 沢山遼、伊藤亜紗、高嶋慈、遠藤みゆき(東京都写真美術館 学芸員)
鷹野隆大作品集『KASUBABA 2011-2020』
発売年: 2025 年
本体価格: 5,280 円(税込)
著者: 鷹野隆大
発行: 株式会社ブックエンド
『CVD19』
発売年: 2025 年
本体価格: 3,100 円(税込)
著者: 鷹野隆大
発行: Goliga Books; Limited Edition
*95 部限定
Ryudai Takano
Interrogating Photographs: part 1
“bodies”
Tuesday, May 27 – Saturday, July 12, 2025
* An opening reception will be held on Saturday 31st May from 17:00-19:00
* A talk event will be held on Saturday 14th June from 16:00-18:00
Venue: Yumiko Chiba Associates
ROPPONGI HILLS Hollywood Beauty Plaza 3rd Floor,6-4-1 Roppongi, Minato-ku, Tokyo 106-0032, Japan
Gallery Hours: 12:00 - 19:00 (Closed on Sundays, Mondays, and national holidays
Yumiko Chiba Associates is excited to present “bodies,” an exhibition by Ryudai Takano. Since winning the 31st Kimura Ihei Award in 2006 for his photo collection IN MY ROOM, Takano has gone on to collect rave reviews both at home and internationally not only for photographs dealing with sexuality and gender, but also for a wider, diverse range of expression that interrogates the particular peculiarities of photography as a medium. His work is currently also on display in the “TOP 30th Anniversary Takano Ryudai: kasubaba – Living through the ordinary” exhibition at the Tokyo Photographic Art Museum.
“bodies” includes Takano’s “Human Body 1/1,” “Stand up, Kikuo!”and “Reclining Woo-Man” series featuring male nudes. In contrast to the way that a painter actively “reproduces” a subject by depicting it, a photograph “shows” that subject automatically and mechanically, the agency of the photograph- taker receding as it merges with the device of the camera. However Takano notes that in recent years, photographic works increasingly encourage interrogation not in terms of what they show or “have reproduced” but what is actively being reproduced by the photographer, and such questioning, more conscious of the photographing agent, means that people are approaching what is in the frame of a photo much as they would a painting. Thus photography is turning into painting.
“Reclining Woo-Man” in particular is modelled on the reclining nude that is a long-standing staple of Western art, indicating a strong connection to painting. This exhibition reconsiders the status of the subject/agent in photographic bodily expression by drifting between painting and photography, in the narrow space between actively “reproducing,” and “automatic” reproduction.
Don’t miss this exhibition presented as part of the “Interrogating Photographs” series at Yumiko Chiba Associates. As a bonus, on June 14 there will also be a short lecture by art critic Ryo Sawayama, and talk by Takano himself.
Artist Statement
Interrogating Photographs
part 1 “bodies”
In most cases, to interrogate a photograph is to ask “what is in it (what it reproduces/shows).” The “how” is rarely interrogated, or is lost in the question of the “what.”
Let us compare this state of affairs with another form of two-dimensional expression: painting. In painting, especially since the 19th century, when interrogating a painting the fundamental questions of what is depicted, and how that depiction comes about, arise almost simultaneously. Whence the difference?
This could be considered from a grammatical viewpoint. “What does it reproduce?” or “What does it show?” are interrogative expressions in the active voice. “What is depicted?” on the other hand is an interrogative expression in the passive voice. What this difference means is that while in painting, there is an unspoken assumption that there exists somewhere a subject/agent that “did the depicting,” in photography the photographer who is the subject/agent of the action takes on an abstract quality, the image in turn thus taking on the quality an autonomous entity. At its most extreme, the expression could be said to suggest that the image has appeared automatically as a kind of natural phenomenon.
This also reflects the inherent difference by which while the verb “to depict” requires an agent for the action, to ask “what is in it (what it reproduces/shows)” (nani ga utsutte-iru ka) does not. Fuji Film’s “Utsurundesu” disposable camera makes clever use of this feature of photography in its name.
The reason that in painting, the questions “what is depicted?” and “how is it depicted?” are asked at virtually the same time, is that painting being the product of human agency, we are conscious that there must have been some intent on the part of the maker. The person looking at the canvas will likely soon ask “how the maker depicted it,” and it does not take long for the “depicting agent” to make an appearance in the back of the viewer’s mind.
Flip this around, and the reason the question of “how” what is there, came to be there, does not come to the fore in photography, is that the lack of awareness that a photo is a product of human hands mean this question intimately associated with “intention” does not readily come to mind. Obviously, in photography too, it is possible to include the existence of the photographer by asking what has been reproduced (by them) in the photo, and how. However the more the picture plane relies on the machine that is the camera, the greater the hesitation to ask this question. This is probably the definitive difference between photography and painting. That is to say, the distance between picture plane and agent that produced it is unavoidably different. I personally believe that this quality of photography conceals an opportunity to interrogate modern society (whether that be a new kind of man-machine symbiosis, or the possibility of escaping the modern malaise of trying to be one’s own agent).
Incidentally, a growing number of photographic works in recent years encourage interrogation not in terms of what they have “reproduced” but what is “being reproduced” ie what the photographer has actively “shot.” Questions like this, conscious of the photographing agent, mean that people are looking at the picture plane with the same mindset as looking at a painting. That is to say, photography is turning into painting.
When faced with a particular photographic work, do we ask what it shows, or what is being shown? Linguistically the difference may be subtle, but the realities are very different. Which question will my works on display here summon in the viewer’s mind?
April 2025
Ryudai Takano
【Talk Event】
Ryudai Takano x Ryo Sawayama(art critic and associate professor at Musashino Art University)
Date: Saturday, June 14, 16:00-18:00 (doors open at 15:45)
Venue: Roppongi Hills (Hollywood Beauty Plaza 4th Floor)
Admission fee: Free
Sponsored by Hollywood Beauty Group
*Seating capacity: 20
*The talk is given in Japanese.
*Booking-related details will be announced on the Yumiko Chiba Associates website/social media.
■Related Information
【Solo Exhibition】
“TOP 30th Anniversary Takano Ryudai: kasubaba Living through the ordinary”
Thursday, February 27- Sunday, June 8, 2025
Venue: 2F Exhibition Gallery, Tokyo Photographic Art Museum
Gallery Hours: 10:00–18:00 (Thu. / Fri. 10:00–20:00). *Final admission 30 minutes before closing.
Closed: Mondays (except when May 5), May 7.
More infomation≫
【Publication】
Exhibition Catalogue
“TOP 30th Anniversary Takano Ryudai: kasubaba Living through the ordinary”
Release Date: 2025
Price: ¥3,960(tax included)
Publisher: Tokyo Photographic Art Museum
Essay: Ryo Sawayama, Asa Ito, Megumu Takashima, Miyuki Endo(Curator, Tokyo Photographic Art Museum)
Ryudai Takano『KASUBABA 2011-2020』
Release Date: 2025
Price: ¥5,280(tax included)
Auther: Ryudai Takano
Publisher: Bookend Publishing Co., Ltd.
『CVD19』
Release Date: 2025
Price: ¥3,100(tax included)
Auther: Ryudai Takano
Publisher: Goliga Books; Limited Edition
*edition of 95
Past Exhibitions