YUMIKO CHIBA ASSOSIATES

Critics

“文化庁アートクリティック事業”

*See below for the English text.
文化庁アートクリティック事業(通称)は、文化庁による日本のアーティスト・専門家のキャリア育成を通じたグローバル展開事業のひとつです。視覚芸術を専門とする美術批評家を支援することを軸に、批評家の海外派遣と、国内における美術批評の活性化と普及に向けた活動を行い、言説面から芸術文化を強化することの社会的意義の普及・浸透を図ります。

■批評家海外派遣

成熟したアートシーンにおいて、日本の現代美術が世界的水準で評価を得るためには、批評的な言説の蓄積と国際的ネットワーク構築が不可欠です。美術分野における批評活動の拡大及び交流を促進、支援するため、国際的な舞台において活躍が期待される国内有望批評家の海外派遣を実施します。

本事業では、被派遣者が国際的なアートシーンにおける文化的・社会的言説のあり方を知り、同時代における批評的視点を考察する能力を高めること、および専門家に紐づく専門的なネットワーク構築を目的とします。派遣先の美術機関・関係者と継続的な交流を維持することより、被派遣者のキャリア形成支援にとどまらず、事業そのものが国際的なつながりを蓄積していくことを目指しています。活動は、事務局とアドバイザリー・コミッティによる体制でサポートされます。

 

⚫︎ 被派遣者  - 勝俣涼

批評家
派遣先:ニューヨーク、米国
派遣期間:2023年9〜11月
1990年生まれ。武蔵野美術大学大学院造形研究科修士課程芸術文化政策コース修了。彫刻を主とする研究・批評。主な論文に、「彫刻とメランコリー ―マーク・マンダースにおける時間の凍結―」(『武蔵野美術大学 研究紀要 2021-no.52』、武蔵野美術大学、2022年)など。主な評論に、連載「コンテンポラリー・スカルプチャー」(『コメット通信』、水声社、2022年)、「戸谷成雄、もつれ合う彫刻――「接触」をめぐる身体と言語の問題系」(『戸谷成雄 彫刻』[展覧会カタログ]、T&M Projects、2022年)、「白色の振動――若林奮《所有・雰囲気・振動――森のはずれ》をめぐって」(『若林奮 森のはずれ』[展覧会カタログ]、武蔵野美術大学 美術館・図書館、2023年)など。

[PDF]「戸谷成雄、もつれ合う彫刻――「接触」をめぐる身体と言語の問題系」(『戸谷成雄 彫刻』[展覧会カタログ]、T&M Projects、2022年)

 

⚫︎ 被派遣者  - 野田吉郎

大学非常勤講師
派遣先:パリ、フランス
派遣期間:2024年1〜3月
1981年生まれ。東京大学大学院総合文化研究科超域文化科学専攻博士課程単位取得満期退学。2024年現在、共立女子大学非常勤講師。専門は美術批評論、表象文化論。共著に『批評前/後――継承と切断』(ユミコチバアソシエイツ、2017年)、論文に「ミシェル・タピエの「アンフォルメル」概念について――『別の芸術』を中心に」(『表象13』表象文化論学会、2019年)、「アンフォルメルなものの具体的提示」(『国立国際美術館ニュース』第247号、2022年11月)など。

 

■国内の若手批評家によるレクチャーシリーズ

海外派遣のほかに、国内での若手批評家たちの活動の強化・促進するため、国内の気鋭の批評家や研究者(20代〜40代)およそ9〜10名に声がけし、多角的な意見を交換するレクチャーシリーズを実施します。
批評活動を行う国内の若手の専門家に議論と交流の場を設けることで、個々の関心領域で抱える課題と展望を専門家間で共有し、批評を軸としたネットワークを構築することを目指します。

開催時期|2024年1月〜2024年2月の間にレクチャーを計3日間開催予定
内  容|個々の批評活動を行う専門家によるレクチャー(各40分程度)×3名×3日間
会  場|六本木アルスクーリア(Roppongi ArsCuria)
六本木アルスクーリアは、東京・六本木「ハリウッドビューティープラザ」4階会場を舞台に、批評家や研究者、キュレーターらによる連続講座やシンポジウム、アーティストによるトークイベントなどを開催する場です。また、芸術・美術分野以外の専門家や研究者の方々を招き、幅広い問題を議論するための、東京における新たな批評の拠点となるスペースとして、2022年に開設されました。

■組織体制
ユミコチバアソシエイツ
文化庁
--
ディレクター:沢山遼
副ディレクター:千葉由美子
プログラム・アドミニストレーター:三木茜
アドバイザリー・コミッティ:原久子、高橋綾子、山本浩貴

-----
ロゴデザイン:岡田和奈佳
翻訳:宮澤佳奈

 

The Agency for Cultural Affairs’ Empowerment of Art Critics in Japan Program is a globally oriented program that encourages the career development of artists and art professionals based in Japan. Focusing on art criticism at its core, the program offers overseas fellowships and a series of lectures.

■ Overseas Fellowship Program for Art Critics in Japan

For Japanese contemporary art to gain recognition in the international art scene, it is essential to accumulate critical discourse and build an international network. This project promotes and supports the growth and exchange of criticism in the field of arts. It offers opportunities for emerging art critics in Japan to conduct research abroad, with the prospect of increased international presence.

The program’s purpose is to help participants learn the cultural and social discourses in the international art scene, enhance their ability to consider contemporary critical perspectives and build a professional network of experts. By maintaining ongoing cross-border exchanges with art institutions and networks, the program aims to go beyond supporting the participants’ careers by becoming a depository for international connections. It functions to cultivate an ongoing exchange of information, support the careers of art critics in Japan, and play a role in cultural diplomacy. The project office and the advisory committee will be cooperating to assist the participants.

 

⚫︎ Participant: Mr. Katsumata Ryo
Art Critic
Period of Dispatch: from September 5th to 28th November, 2023
Area of Dispatch: New York, USA
Katsumata Ryo (b.1990) obtained an MA in Arts Policy and Management at Musashino Art University. His primary field of writing is art criticism on modern and contemporary sculpture. His academic articles include “Sculpture and Melancholy: The Frozen Moment in the Works of Mark Manders” (Bulletin of Musashino Art University 2021-no.52, Musashino Art University, 2022). His writings in art criticism include “Contemporary Sculpture” (Comet-tsushin, Suiseisha, 2022 *Serial article), “The Entangled Sculpture of Toya Shigeo: Contact-Based Frameworks of Body and Language” (The exhibition catalog of Toya Shigeo: Sculpture, T&M Projects, 2022), “White Oscillation: On Isamu Wakabayashi’s Possession, Atmosphere, Oscillation: Outskirts of a Forest” (The exhibition catalog of Isamu Wakabayashi: Outskirts of a Forest, Musashino Art University Museum & Library).

[PDF] “The Entangled Sculpture of Toya Shigeo: Contact-Based Frameworks of Body and Language” (The exhibition catalog of Toya Shigeo: Sculpture, T&M Projects, 2022)

 

⚫︎ Participant: Mr. Noda Yoshiro
University Lecturer (part-time)
Period of Dispatch: from 21 January to 20 March, 2024
Area of Dispatch: Paris, France
Noda Yoshiro (b.1981) completed his course work for a PhD in Interdisciplinary Cultural Studies at the Graduate School of Arts and Sciences, the University of Tokyo. He is a lecturer at Kyoritsu Women’s University. He specializes in art criticism and theories of culture and representation. He is the co-author of Critical Archive vol. 3 Before / After Japanese Art Criticism, Yumiko Chiba Associates, 2017. His academic articles include “A Study of Michel Tapie's Concept of ‘Informel’: Focusing on Un Art Autre” (Hyosho: Journal of the Association for Studies of Culture and Representation, no.13, 2019) and “A Concrete Indication of ‘L’informel’” (The National Museum of Art, Osaka News, no. 247, November 2022)

 

■ A Lecture Series by Emerging Art Critics in Japan

The art criticism scene in Japan has until now heavily depended on the efforts of individuals, making the overall picture difficult to grasp due to the diverse areas of expertise. In order to further develop the field of criticism, it is necessary to enhance and promote the practices of young critics in Japan. This lecture series invites nine to ten emerging art critics and researchers (primarily in their 20’s-40’s) for an exchange of multifaceted perspectives. The project aims to promote and advocate for the social significance of enhancing the field of arts and culture from the discursive perspective.

Dates | 3 days of lectures to be held between January - February 2024
Contents | A lecture by each critic (40 mins) x 3-4 lecturers x 3 days
Venue | Roppongi ArsCuria, Roppongi Hills, Tokyo
The venue on the 4th floor of Hollywood Beauty Plaza in Roppongi, Tokyo will host lecture series and symposia by art critics and researchers, artist talks, as well as discussions of a wide range of issues inviting specialists and researchers from fields outside of the arts.
The space was established in 2022 as a new hub for criticism in Tokyo.

Organized by:
Yumiko Chiba Associates
Agency for Cultural Affairs, Government of Japan
--
Director: Sawayama Ryo
Deputy Director: Chiba Yumiko
Program Administrator: Miki Akane
Advisory committee: Hara Hisako, Takahashi Ayako and Yamamoto Hiroki

--
Logo designed by: Okada Wanaka
Translation by: Miyazawa Kana